Proces zmiany, czyli jak to wygląda w praktyce

Każda zmiana wymaga czasu, a tempo zmian jest indywidualne. Zmianę dzielimy na fazy:
1. Faza przedkontemplacyjna
Osoba znajdująca się w tej fazie nie widzi problemu, cechuje ją rezygnacja oraz brak poczucia kontroli. To bliscy wyrażają niepokój, a ich presja nakłada na osobę z problemem poczucie obowiązku do podjęcia decyzji o zmianie.
2. Faza kontemplacyjna
W tej fazie osoba zaczyna dostrzegać problem oraz widzi jego konsekwencje, jednocześnie nie widzi korzyści z dokonania zmiany. Pojawiają się refleksje nad swoją sytuacją, jednak w dalszym ciągu brakuje zaangażowania do wprowadzenia zmiany. Na tym etapie ambiwalencja jest najsilniejsza, a faza ta może trwać latami, ponieważ osoba nie potrafi wyjść poza etap zastanawiania się.
3. Faza decyzji
Bardzo często jest to faza krótka. Pojawia się gotowość do wprowadzenia zmiany. Na tym etapie rozpoczyna się tworzenie planu i przygotowanie do działania, jednak proces podjęcia decyzji toczy się przez cały okres trwania tej fazy. Nie oznacza ona końca ambiwalencji, która może przejawiać się w każdym momencie.
4. Faza aktywnej zmiany (działania)
Plany zostają wcielone w życie, następuje konkretna zachowania. Zmiany dokonane w tej fazie są najbardziej widoczne na zewnątrz, dla otoczenia. Osoba znajdująca się na tym etapie może mieć nadal sprzeczne odczucia wobec zmiany.
5. Faza utrzymania
Podnosi ona wewnętrzne poczucie sprawczości. W tej fazie uczymy się radzić sobie z sytuacjami stanowiącymi ryzyko nawrotów poprzednich faz. Stosujemy mechanizmy zaradne.
6. Faza nawrotu
Jest to powrót do wcześniejszych faz cyklu zmiany, nawrót jest prawdopodobny i możliwy u każdego, który stara się wprowadzić ją w życie. Pojawia się spadek motywacji. Zanim jednak osoba nauczy się skutecznie podtrzymywać zmianę, musi czasem powtórzyć proces kilkukrotnie. Nawrót zwiększa szansę powodzenia kolejnego podejścia.
Pomyśl teraz o zmianie w swoim zachowaniu, której dokonałeś, którą chcesz dokonać, a którą chciałeś dokonać, ale z jakiejś przyczyny się nie udało. Może teraz zauważysz, w którym momencie swojej decyzji się poddałeś. Czas jest twoim przyjacielem, najważniejsze, że odczuwając potrzebę lub konieczność zmiany podejmujesz działanie. Być może wciąż zmagasz się z brakiem motywacji, ale warto zacząć nad tym pracować. Motywacja nie wynika z twojej osobowości, czy z genów. Jest związana z decyzjami, jakie codziennie podejmujesz. Jeśli nauczysz się podejmowania decyzji w zgodzie ze sobą i własnymi potrzebami, zaczniesz działać, a co najważniejsze dostrzegać rezultaty swojego działania – nawet minimalne, wtedy pojawi się motywacja. Nie warto szukać wymówek. Wstań i zacznij działać.
Kinga Urbanowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *